Prečo neodporúčam nakupovať letenky od Kiwi, Pelikána a podobných spoločností…
Ak dnes plánujete kúpu letenky do destinácie ako Barcelona (alebo iné svetové miesto), máte desiatky možností, kde túto kúpu uskutočniť. Všetky vaše možnosti sú doslova iba jeden klik od vás, a ak nemáte skúsenosti s nákupom leteniek, môže byť pomerne jednoduché sa v tom stratiť a zle si vybrať. A to všetko s bláznivým vedomím, že ste si dobre vybrali a ešte aj ušetrili pár stoviek.
Čo tým myslíš?
Kúpa letenky je síce dnes bežná záležitosť ako kúpa rožkov v obchode, ale na trhu okrem leteckých spoločností pôsobia rôzne agentúry, portály alebo sprostredkovatelia, ktorí vám pri kúpe letenky môžu spraviť problémy.
O kom hovoríš?
Najznámejšími sú pravdepodobne Kiwi alebo napríklad Pelikán. Ale na trhu pôsobí aj viac podobných spoločností. Všetci iba predávajú letenky, ale sami neprevádzkujú leteckú dopravu. Ak si u nich kúpite letenku a vznikne nejaký problém, máte podstatne menšiu šancu na vyriešenie než v prípade oficiálneho dopravcu.
Chyba, ktorú môžete urobiť…
Pred časom som čítal skúsenosti letovej dispečerky, ktorá denne rieši letenky, rezervácie, sťažnosti a iné podobné témy. Vo svojom texte zdieľala, aké chyby sa často riešia pri rezerváciách leteniek:
„Letenku je možné zle vystaviť, nezobrazí sa správne v systéme, vyzerá ako nezaplatená, nie je v systéme vôbec, na zlé meno (videl som letenku na meno Jana Zlatá, ale pani bola Nováková, inak…). Často aj na iný deň, omylem plus mínus rok.“
Podľa nej sa na každom lete 2–3 ľudia dostanú do vyššie opísaných problémov.
A v prípade, že je letenka kúpená priamo od leteckej spoločnosti, dá sa 99 % všetkých prípadov vyriešiť na letisku. Sú na to zvyknutí, vedia, komu sa ozvať, majú na to procesy a postupy.
Ak patríte medzi „šťastlivcov“, ktorí si letenku kúpili cez agentúru alebo inú tretiu stranu, rýchlej nápravy sa na letisku nedovoláte. Budete odkázaní na predajcu, pretože iba on vám môže poskytnúť viac informácií a dohodnúť nápravu.
A to je práve kameň úrazu pre veľa týchto ľudí: v obmedzenom čase, ktorý pred odletom máte, sa problém nemusí stihnúť vyriešiť.
A vy tak v najhoršom prípade vôbec neodletíte do vysnívanej dovolenkové destinácie.
A ten dôvod môže byť tak banálny ako to, že sa napríklad nebudete môcť dovolávať na zákaznícku linku predajcu alebo sa nebudete schopní v rozumnom čase dohodnúť na všetkom. Samozrejme, všetku česť výnimkám z radov klasických IATA agentúr. Sem patria napríklad firmy ako Air Marine, Asiana/Letuška.cz, Fly United, OK Tours alebo Student Agency. U týchto sa v prípade problému dovoláte pomoci.
Letecká spoločnosť sa o vás v prípade problému postará, agentúra nie
Agentúry typu Kiwi vám väčšinou iba predajú letenky a nič iné nevyriešia. Zrieknu sa všetkej zodpovednosti, ak by sa na ceste niečo pokazilo. To môže byť časovaná bomba predovšetkým na dlhých letoch.
Kúpili ste si cez nich let s prestupom a jednotlivé aerolinky medzi sebou bežne nespolupracujú? Ak všetko pôjde podľa plánu, môžete byť šťastní. No ak sa jeden let oneskory a druhý vám kvôli tomu uletí, ste v háji.
Agentúry pri honbe za čo najnižšou cenou rezervujú lety ako jednotlivé cesty.
Keď sa potom niečo pokazí, ste pre aerolinku ako človek so 2 letenkami. Keď vám uletí lietadlo, nedovoláte sa bezplatného prebookovania, nemáte nárok na občerstvenie, ubytovanie a často je problém dostať aj v nejakom rozumnom čase zákonnú kompenzáciu za zpoždený alebo zrušený let (napr. Kiwi si dáva do podmienok na vrátenie peňazí až 6 mesiacov).
Rezervujte priamo na weboch aerolinkách
Počet spoločností, ktoré lietajú z Bratislavy alebo Viedne do Barcelony, je obmedzený. Táto trasa je krátka a nie je nijako komplikovaná. Fakt mi nedáva zmysel zatahovať do toho prostredníka.
Preto ak hovoríme o ceste do Barcelony, vždy odporúčam vykonávať rezerváciu a kúpu letenky priamo na webe konkrétnej leteckej spoločnosti.
Bude sa vám lepšie spať.